Conversie optimalisatie
Conversie-optimalisatie is de praktijk om webpagina's of mobiele apps effectiever te maken in het omzetten van bezoekers in betalende klanten. Het kan gaan om het optimaliseren van het ontwerp en de inhoud van een website om deze gebruiksvriendelijker en aantrekkelijker te maken, en om de tijd te verminderen die gebruikers nodig hebben om een aankoop te voltooien. Conversie-optimalisatie kan op zowel desktop- als mobiele webpagina's worden gedaan en is een belangrijk onderdeel van elk online marketingplan.
Het proces van conversie optimalisatie verloopt in 4 stappen. Na stap 4 van ‘meten en leren’ wordt steeds teruggekeerd naar stap 1 ‘definiëren’ om de uitgangspunten opnieuw te bekijken en nieuwe ideeën te gaan genereren.
01
Definiëren
Definiëren wat je wilt optimaliseren
02
Genereren van ideeën
Genereren van ideeën voor verbetering
03
Experimenteren
Experimenteren met de beste ideeën
04
Meten en leren
Meten en leren welke impact de experimenten hebben
Definiëren wat je wilt optimaliseren
De eerste vragen bij optimaliseren zijn:
Wat wil je precies optimaliseren?
Wat moet het resultaat van dat optimaliseren zijn?
Hier zijn geen pasklare antwoorden voor, omdat het doel van optimalisatie varieert afhankelijk van het type website en van de doelgroep.
Definitie daarvan is dus de eerste vereiste.
Genereren van ideeën voor verbetering
Het kan moeilijk zijn om met nieuwe ideeën voor verbetering te komen.
Door de taak echter op te splitsen in kleinere, beter hanteerbare stukken, wordt het veel gemakkelijker om manieren te bedenken om een verandering aan te brengen. Door naar de huidige processen en procedures te kijken, kunnen we beginnen met het identificeren van gebieden waar er ruimte voor verbetering is. Zodra deze gebieden zijn geïdentificeerd, is het belangrijk om een actieplan te ontwikkelen om ze aan te pakken.
Experimenteren met de beste ideeën
Hoe weet je welke ideeën het beste zijn? Experimenteren!
In de volgende stap zullen we met de gegenereerde ideeën gaan experimenteren. Hierdoor kunnen we vinden wat het beste werkt voor jouw business.
Meten en leren welke impact de experimenten hebben
Er zijn oneindig veel manieren om de impact van experimenten te meten. Die manieren gaan we ook allemaal gebruiken. Maar de belangrijkste graadmeter dat ben jij! Alleen jij kunt aangeven of de experimenten meer geld in het laatje brengen.
Herhaal de stappen 1 tot en met 4
De kracht zit in de herhaling. We gaan terug naar stap 1 om te bekijken of gewerkt heeft wat we wilden optimaliseren en pakken een volgende wens aan.
Conversie optimalisatie
Concluderend, conversie-optimalisatie is een belangrijk proces dat bedrijven moeten doorlopen om hun winst te vergroten. Door technieken zoals A/B-testen en gebruikersfeedback te gebruiken, kunnen bedrijven de conversieratio van hun website verbeteren en een aanzienlijk investeringsrendement behalen. Het implementeren van conversie-optimalisatie kan een ontmoedigende taak zijn, maar met de hulp van een professionele consultant kan het een eenvoudig en winstgevend proces zijn.
Meer weten? Vraag de specialist!