Google Bedrijfsprofiel
Google Mijn Bedrijf, Google My Business en Google Local zijn enkele eerder gebruikte namen voor wat we nu Google Bedrijfsprofiel of Google Business Profile noemen.
Een must voor ieder bedrijf en iedere organisatie! Sterker nog: voor velen is dit in 'game changer' in het vindbaar worden in Google.
Wil je meer weten?
Wat is Google Bedrijfsprofiel?
Google Bedrijfsprofiel (GBP) is een krachtig tool die bedrijven kunnen gebruiken om de belangrijkste gegevens van hun bedrijf op google te vermelden en te onderhouden. Het platform biedt een verscheidenheid aan tools waarmee bedrijven hun digitale aanwezigheid kunnen bevestigen en versterken.
Het bedrijfsprofiel van Google is een van de populairste tools geworden voor bedrijven van elke omvang om zich te tonen aan potentiële nieuwe klanten. Het biedt één enkel toegangspunt tot de online aanwezigheid van een bedrijf en kan bedrijven helpen hun positie in de zoekmachines te verbeteren.
Google Bedrijfsprofiel Management
Basecamp Online heeft ruime ervaring in het opzetten en managen van Google Bedrijfsprofiel. Uiteraard doen we dit het liefste voor WordPress websites omdat onze expertise daarin hoogontwikkeld is.
Initiële werkzaamheden
- Zoekwoordenonderzoek voor GBP
- Regio onderzoek
- Categorie onderzoek
- Optimaliseren bedrijfsbeschrijving
- Optimaliseren huidige situatie
- Aanmelden bij Bing places for business
Wekelijks
- Foto's plaatsen
- Posts en/of productenuit shop plaatsen
- Training en coaching in de noodzakelijke zelfwerkzaamheid
- Reageren op reviews lettend de zoekwoordenstrategie
- Monitoren of vragen via Google worden beantwoord
- Periodiek synchroniseren met Bing places for business
- Bedrijfsvermeldingen op andere platforms (citations)
Website optimalisatie
- Optimaliseren website voor SEO
- Integratie website met Google Bedrijfsprofiel
Rapportage
- Monitoren van de resultaten
- Periodiek rapportage- en update gesprek
Geschiedenis
Google Bedrijfsprofiel is in maart 2014 door Google geïntroduceerd als ‘Google Local Business’ als een manier toen nog voor met name kleinere bedrijven om hun online aanwezigheid te beheren. Later werd het omgedoopt tot ‘Google My Business’ of ‘Google Mijn Bedrijf’ en richt het zich meer op lokale zoekopdrachten. Potentiële klanten kunnen zo snel een inzicht krijgen in een bedrijf.
Vanaf 1 juli 2022 is het verder gegaan onder de naam ‘Google Bedrijfsprofiel’ of ‘Google Business Profile’.
Het doel van het platform is steeds geweest om bedrijven de mogelijkheid te geven om hun belangrijkste gegevens openbaar te maken en te beheren. Het is al lang niet meer het platform voor kleinere bedrijven, maar voor alle bedrijven! Het beheer van meerdere profielen kan eenvoudig met de bedrijfsprofiel manager.
Kosten?
Dat maken we héél inzichtelijk en héél betaalbaar! Je weet waar je aan toe bent.
We spreken met je een vaste hoeveelheid uren per maand af die gebaseerd is op de verwachte complexiteit en jouw budget.
Onderstaand vind je 4 verschillende pakketten die we hebben samengesteld. Naar behoefte kunnen we die uiteraard op maat aanpassen.
Tijdsduur?
Met Google Bedrijfsprofiel zijn de resultaten al redelijk snel zichtbaar. Binnen enkele weken sta je al met één of enkele zoekwoorden in de top 5 van Google lokaal zoeken en Google Maps.
Eigenlijk is het vanaf de start een continue proces wat nooit meer ophoudt. Immers zul je permanent moeten blijven reageren op reviews en vragen. Posts verdwijnen na enkele dagen weer, dus dat vraagt ook continue vernieuwing.
Pakketten
We hebben 4 pakketten samengesteld afhankelijk van het doel wat met Google Bedrijfsprofiel wordt nagestreefd. Dat kan zijn ‘gewoon zichtbaar zijn’, maar het kan eveneens worden ingezet voor het werven van nieuwe klanten. Dat laatste is met name geschikt indien je klanten lokaal werft, laten we zeggen zo’n 25 kilometer in jouw omtrek.
Kijk eens naar de samenstelling en schroom niet om met ons te spreken over noodzakelijke aanpassingen. We denken graag mee!
S | M | L | XL | |
Gericht op | Professionele zichtbaarheid | Professionele zichtbaarheid | Lokale vindbaarheid | Lokale vindbaarheid |
Voor wie bestemd | Kleine bedrijven die landelijk of internationaal opereren. | Middelgrote en grote bedrijven die landelijk of internationaal opereren. | Bedrijven van iedere omvang die sterk lokaal opereren. | Bedrijven van iedere omvang die sterk lokaal opereren en écht een duw willen geven aan ‘vindbaar worden’. |
Doel van de vermelding | Op een complete wijze zichtbaar zijn in Google Bedrijfsprofiel. | Op een complete wijze zichtbaar zijn in Google Bedrijfsprofiel. | Klantenwerving | Klantenwerving |
|
||||
Zoekwoordenonderzoek | ||||
Regio onderzoek | ||||
Categorie onderzoek | ||||
Optimaliseren bedrijfsbeschrijving | ||||
Optimaliseren huidige inrichting | ||||
Aanmelden bij Bing places for business | ||||
Doorlopende werkzaamheden |
||||
Foto’s plaatsen | 1 x per 2 weken | 1 x per week | 2 x per week | 2 x per week |
Posts en /of shopproducten plaatsen | 1 x per 2 weken | 1 x per week | 2 x per week | 2 x per week |
Training en coaching in de noodzakelijke zelfwerkzaamheid | ||||
Reageren op reviews | ||||
Monitoren of vragen via Google worden beantwoord | ||||
Periodiek synchroniseren met Bing places for business | ||||
Bedrijfsvermeldingen op andere platforms (citations) |
|
|||
Website optimalisatie |
||||
Optimaliseren van de website voor SEO | ||||
Synchroniseren inhoud website met Google Bedrijfsprofiel | ||||
Rapportage |
||||
Monitoren van de resultaten | ||||
Wekelijks monitoren regiomatrix | 1 zoekwoord | 3 zoekwoorden | 5 zoekwoorden | 5 zoekwoorden |
Periodiek rapportage- en update gesprek via Google Meet | 1 x per kwartaal | 1 x per 2 maanden | 1 x per maand | 1 x per maand |
Geadviseerde looptijd |
||||
Wij adviseren | doorlopend | 6 maanden daarna evaluatie |
6 maanden daarna evaluatie |
6 maanden daarna evaluatie |
Investering |
||||
Per maand* | € 155,- | € 195,- | € 395,- | € 395,- + optimaliseren |
Hoe beginnen we?
Bij de start vragen we je de volgende dingen:
- Een overzicht van de zoekwoorden waarop jij graag gevonden zou willen worden.
- Een lijst met domeinnamen van jouw concurrenten.
- Een lijst met domeinnamen van ’the best of class’ collega’s. Dat hoeven géén concurrenten te zijn, maar moeten wel in dezelfde branche operationeel zijn.
- Een eerste serie van 5, 10 of 15 foto’s.
Waarom Google Bedrijfsprofiel?
Met Google Bedrijfsprofiel vergoot je je online zichtbaarheid. Je komt tevoorschijn in zoekacties van potentiële klanten en wanneer een nieuwe klant eens wil zien wie je bent en wat je doet, ben je helder in beeld!
Google Bedrijfsprofiel werkt hetzelfde als ‘gewoon’ Google: een plek op de eerste plaats moet je verdienen. Dat gaat niet vanzelf. Maar …. sta je daar eenmaal, dan ben je ook helder in beeld.
De kunst is uiteraard om die eerste plek te behouden. Daar zul je continue aan moeten werken!
Vermelding in Google Bedrijfsprofiel is geheel gratis. Google biedt echter ook de mogelijkheid van adverteren binnen Google Bedrijfsprofiel.
Jouw klanten kunnen óók een rol spelen en betrokken worden. Als eerste kunnen ze een review achterlaten, waar jij weer op mag / kan uuuhhhh moet (!) reageren, maar het biedt eveneens allerlei mogelijkheden voor (toekomstige) klanten om met jouw bedrijf te communiceren. Een directe link naar een e mailadres maakt onderdeel uit van de vermelding, maar teven een vraag en antwoord mogelijkheid.
Kortom: heeft de klant hulp nodig, dan kan hij die via Google Bedrijfsprofiel vinden.
Op eenvoudige manier stelt Google je in staat om belangrijke bedrijfsinformatie toe te voegen aan jouw gegevens. Info over openingstijden bijvoorbeeld of aanbiedingen en evenementen.
Door te communiceren met jouw bestaande klanten en potentiële klanten, krijg je inzicht in wat zij willen. Op die manier kun je precies laten zien wat je aanbod is en weet je je aanbod af te stemmen op de klantbehoefte.
Het is de toekomst!
Gedurende de ontwikkelperiode van de naam van ‘Google Local Business’ tot het huidige ‘Google Bedrijfsprofiel’ is ook het belang voor bedrijven gegroeid. Was ‘Google Local Business’ bedoeld voor met name kleine bedrijven, dan is de huidige versie beslist bedoeld voor bedrijven van iedere omvang. Het belang voor allen is héél groot geworden.
Hoe ziet de toekomst er uit? Héél gunstig! De hele wereld is een beetje klaar met het focussen op de eerste pagina van Google en willen zich gewoon als bedrijf met een oplossing profileren. Daar is nou juist Google Bedrijfsprofiel voor bedoeld!
Waarom is het belangrijk voor jouw bedrijf?
What is google my business?
Zowel website-eigenaren als google-zoekers worden gek van de eerste pagina van Google. Het is een ware klus om er terecht te komen en als zoeker vind je er niet altijd wat je wilt. Enigszins genuanceerd moet wel worden gezegd dat een goede vermelding in Google en Google Bedrijfsprofiel elkaar enorm versterken. Er is dus een grote noodzaak om aandacht aan beiden te besteden.
Google Zoeken is de plaats geworden om antwoorden te vinden op jouw vragen en Google Bedrijfsprofiel is de plaats om het bedrijf te vinden wat je zoekt. Daar mag jij niet ontbreken! Ontbreken staat gelijk aan het missen van commerciële kansen!