Google Bedrijfsprofiel – een absolute must

 

Heb je altijd gedacht dat Google Bedrijfsprofiel alleen maar even een formuliertje invullen is en klaar? Helemaal mis! Google Bedrijfsprofiel wordt steeds belangrijker, ook in ‘gewoon’ Google zoeken.

Het heeft al vele namen gehad, maar de huidige naam Google Bedrijfsprofiel is eigenlijk wel een goede vlag die de lading dekt.

Historie

Google ontwikkelde zo’n 10 jaar geleden Google Places en Google Local om de basisgegevens van bedrijven een plek te geven in Google Maps. In die tijd was het een formuliertje invullen en klaar. Veel onderhoud zat daar niet aan en zoeken op deze gegevens was er niet bij. Zocht je naar een bedrijf, dan werd de vastgelegde data getoond en klaar.

Maar er veranderde veel online. We gingen steeds meer zoeken op mobiel. Sterker nog: we gaan tegenwoordig eerst op mobiel zoeken en pas later op de PC verder kijken. Daar zat het omslagpunt voor Google. In dat mobiele zoeken moest iets slimmers worden bedacht en gemaakt en het werd …. een voortborduursel op Google Places en Google Local. Dat werd eerst nog Google Mijn Bedrijf of Google My Business genoemd, maar sinds begin van dit jaar is dat Google Bedrijfsprofiel of Google Business Profile. Dat is nou precies de juiste vlag voor hetgeen het is: jouw bedrijfsgegevens op een mooie plaats op het internet.

Sinds enige tijd brengt Google deze gegevens ook op de ‘gewone’ Google Zoeken pagina’s en op een steeds prominentere plaats.

Waar staan de vermeldingen?

Google Bedrijfsprofiel kom in Google Maps naar voren zodra je iets zoekt als bijvoorbeeld ‘catering bruiloft’. Op de PC in de linkerkolom naast de kaart komt een in principe oneindige lijst met zoekresultaten. Op mobiel verschijnt een soortgelijke lijst onder het kaartje.

In Google Zoeken gaat het anders. Daar komen direct onder ongeveer 4 advertenties vanuit Google Ads een kaartje met maximaal 3 vermeldingen van de bedrijven die aan de zoekcriteria voldoen. Op mobiel is dat hetzelfde: eerst 4 advertenties en dan daarna gelijk 3 Google Bedrijfsprofiel meldingen.

Een tweede soort van vermelding is wanneer je de enige en meest in aanmerking komende leverancier bent van de zoekvraag. Als een gebruiker jouw bedrijfsnaam als zoekvraag intikt, dan zal jouw bedrijf heel prominent aan de rechterkant van het scherm verschijnen. Van daaruit kunnen posts, artikelen en foto’s worden bekeken.

Drie plekken dus maar en géén 10!

Verreweg de meeste zoekopdrachten gaan via Google Zoeken en zijn dus voor de meeste bedrijven de belangrijkste bron om gevonden te worden. Juist in Google Zoeken zijn er dus slechts drie (!) plekken voor de bedrijven die voldoen aan de zoekcriteria. Dat is niet veel en is dus veel werk om daar te komen.

Geen pagina, maar jouw bedrijf in beeld!

Google Bedrijfsprofiel promoot géén individuele pagina’s van jouw website zoals Google Zoeken dat wel doet. Nee, bij Google Bedrijfsprofiel staat gelijk jouw bedrijf in de etalage en komen bezoekers ook binnen op jouw homepage. Reden genoeg dus om jouw homepage en website op orde te hebben, want na binnenkomst moeten ze zelf op zoek naar het gewenste product of dienst.

Heeft z’n voor-, maar ook z’n nadelen. Het is niet anders!

Hoe kom je nou bovenaan?

Goede vraag! De strijd om de eerste plekken is identiek aan die van de 1e pagina van Google. Luid van de daken schreeuwen dat je bestaat is hét credo. Net alsof je op de markt sinaasappelen staat te verkopen. Roepen en blijven roepen.

Dat roepen kan met een paar middelen: plaatsen van posts, plaatsen van foto’s, plaatsen van producten. Continue en zeer georganiseerd. Als je sinaasappelen wilt verkopen, dan moet je dat ook roepen. Wat dat betreft is Google Bedrijfsprofiel net als de vrijdag-groente-markt. Rechttoe-rechtaan, maar wel continue!

Overeenstemming met de website

Van jouw website wordt wel verwacht dat die geheel in overeenstemming is met hetgeen je in Google Bedrijfsprofiel roept. SInaasappelen verkopen op Google Bedrijfsprofiel en autoverkoop op jouw website wordt door Google niet geapprecieerd,

Meer weten?

Wil je meer weten over Google Bedrijfsprofiel, bekijk dan onze speciale pagina met ons aanbod en onze diensten of bekijk onze introductie video.

Call Now Button