Profiel bewerken
Beheer de basisgegevens van jouw bedrijf in Google Bedrijfsprofiel.
Dit is level 3: Detailbeschrijving
Laatste nieuws
Deze handleiding is nog in bewerking. Nog niet alle functies van Google Bedrijfsprofiel zijn er in opgenomen.
Wat is ‘profiel bewerken’?
Vanuit de optie ‘profiel bewerken’ ben je in staat om alle basisgegevens van Google Bedrijfsprofiel aan te passen. We behandelen ze allemaal!
Inhoudsopgave
Algemene werkwijze
Alle onderstaande gegevens zijn te wijzigen door met de muis over bijvoorbeeld ‘Bedrijfsnaam’ te gaan. Er verschijnt een potloodje die je naar de edit-mode brengt.
Vooral niet vergeten!
Klik na een bewerking op de ‘Opslaan’ button. Doe je dat niet? Dan zijn je wijzigingen NIET opgeslagen.
Google waarschuwt je helaas niet als je wijzigingen hebt aangebracht en die niet hebt opgeslagen.
Goedkeuring door Google
Google zal nooit gegevens direct plaatsen, maar zal deze altijd aan een keuring onderwerpen. In de regel duurt dat slechts enkele minuten.
Over je bedrijf
Bedrijfsnaam
Jouw bedrijfsnaam. Dat klinkt heel voor de hand liggend, maar het vraagt toch aandacht!
Hoe moet in mijn bedrijfsnaam kiezen? Kan ik daar extra wervende informatie in kwijt?
Het beste is om dat niet te doen. Bepaal voor jezelf één manier waarop je jouw bedrijfsnaam gaat communiceren. Als je ‘Jansen Schilderwerken’ heet, gebruik dan niet ‘Jansen Schilderwerken, de goedkoopste van Deventer’. Google dat zal dit vroeger of later afstraffen en zelfs een blokkade van je account ligt op de loer. Doe dat dus niet!
Er is een andere nog belangrijkere reden: Google is in staat om bedrijfsvermeldingen van jou elders op het internet, zoals bijvoorbeeld op startpagina’s, als een verwijzing naar jou te zien. Dat kan alleen als de bedrijfsnamen overal identiek is. Deze verwijzingen, citations genoemd, zijn zeg maar net zoals linkbuilding van Google Zoeken. Hoe meer relevante (!) verwijzingen je hebt, hoe beter.
Als je ‘GSMsjop Tilburg’ heet in Google Bedrijfsprofiel en ‘GSM Sjop sinds 1997 in Tilburg’ elders, dan ziet Google de overeenkomst niet.
Bedrijfscategorie
De keuze van de bedrijfscategorie is ook belangrijk. Als je een cateringbedrijf bent, dan zou je wellicht ‘Leverancier van voedselproducten’ als categorie kunnen kiezen. Lekker algemeen, maar wie zoekt daarop als je een cateraar zoekt! Hou dus rekening met de zoekende gebruiker. Kijk ook eens waarmee jouw concurrenten zich profileren.
Naast een primaire categorie, die uiteraard de belangrijkste, kun je meerdere secundaire categorieën kwijt.
Hier is een lijst van de huidige categorieën. Deze lijst is sterk aan verandering onderhavig.
Over het belang van de categoriekeuze hebben we een apart artikel geschreven.
Beschrijving
Hier schrijf je een korte wervende introductie van jouw bedrijf. Het maximale aantal karakters is 750. Uiteraard zorg je er in jouw bedrijfsomschrijving voor dat de zoekwoorden waarop je graag gevonden wilt worden opgenomen zijn.
Openingsdatum
Alleen het jaar en de maand van de openingsdatum zijn vereist. De datum die je opgeeft, mag maximaal een jaar in de toekomst liggen.
Nadat je de datum hebt ingesteld, wordt jouw profiel 90 dagen vóór de openingsdatum op Google Bedrijfsprofiel weergegeven.
Contact
Telefoonnummer
Vermeld hier minimaal één telefoonnummer waarop jouw bedrijf bereikbaar is.
Website
De domeinnaam van de website van jouw bedrijf.
Locatie
Bedrijfslocatie
Het bedrijfsadres inclusief de postcode. Dit moet een fysiek adres zijn en géén postbus. Google kan besluiten om ter verificatie een brief per post aan je op te sturen met een verificatiecode.
Als je niet wilt dat jouw adres vermeld wordt, dan kun je dat aangeven door het vinkje bij ‘Bedrijfsadres aan klanten tonen’ te gebruiken, zoals je hieronder kunt zien. In plaats van het volledige adres, zal dan alleen jouw land worden getoond, zoals je hieronder ziet.
Het is zéér verstandig om in dit geval jouw servicegebied (zie hieronder) te vermelden.
Servicegebied
Door jouw servicegebied te vermelden, weten klanten het geografische gebied waar je jouw producten en services levert. Dit is vooral verstandig indien je zojuist bij de bedrijfslocatie (zie hierboven) hebt aangegeven dat jouw adres niet getoond mag worden.
Openingstijden
Openingstijden
Vermeld je openingstijden. We kunnen ons voorstellen dat in sommige gevallen je denkt dat je 24/7 open bent, en dat dus ook zo invult. Doe dat niet! Dat is voor Google absoluut onlogisch en dus een irrelevant gegeven. Vul gewoon in van 8:30 uur tot 17:00 uur en zaterdag en zondag dicht. Dat is véél aannemelijker dan dat je als eenmansbedrijf ook om 2.30 uur de telefoon op zou nemen.
Afwijkende openingstijden
Geef aan op welke dagen en tijden je gesloten bent voor bijvoorbeeld vakantie of feestdagen. Als je deze optie opent, dan doet Google je al bepaalde suggesties die je alleen maar hoeft te bevestigen, zoals 1e en 2e Kerstdag.
In de loop van het jaar zal Google jouw meldingen sturen of je op bij Google bekende (nationale) feestdagen open bent ja of nee. Denk bijvoorbeeld aan Koningsdag.
Meer tijden toevoegen
Het kan zijn dat je naast je gewone openingstijden ook bijvoorbeeld aparte leverings- of online servicetijden hanteert. Leg de tijden voor deze afwijkende tijdframes vast in Google Bedrijfsprofiel.
Instructievideo
Meer
Aangeleverd door bedrijf
Extra informatievraag, niet verplicht te beantwoorden:
Gerund door een vrouwelijke ondernemer ja / nee
Noodhulp
Extra informatievraag, niet verplicht te beantwoorden:
Neemt vluchtelingen in dienst ja / nee
Planning
Extra informatievraag, niet verplicht te beantwoorden:
Afspraak verplicht ja / nee
Publiek
Extra informatievraag, niet verplicht te beantwoorden:
LGBTQ+ vriendelijk ja / nee
Veilige omgeving voor transgenders ja / nee
Serviceopties
Extra informatievraag, niet verplicht te beantwoorden:
Biedt online afspraken ja / nee
Services op bedrijfslocatie beschikbaar ja / nee
Toegankelijkheid
Extra informatievraag, niet verplicht te beantwoorden:
Beschikt over een rolstoeltoegankelijk toilet ja / nee
Rolstoelvriendelijke zitplaatsen ja / nee
Voorzieningen
Extra informatievraag, niet verplicht te beantwoorden:
Heeft een genderneutraal toilet ja / nee