Naamswijziging
Ook wij verspreken ons met grote regelmaat als we praten over Google Mijn Bedrijf of Google My Business. Google heeft de naam deze dienst in het eerste deel van 2022 aangepast naar Google Bedrijfsprofiel of in het Engels Google Businessprofile. Zo’n naamswijziging duurt even, maar wij hebben ingezet om de nieuwe naam te gaan gebruiken. Dat is immers de toekomst. Hoewel niets menselijks ons vreemd is en we de oude naam soms gebruiken.
Nieuwe naam was nodig
Het begin van de naamsvermelding van bedrijven ligt ongeveer ‘n jaar of 5 nadat Google in 2005 in Amerika Google Maps introduceerde. Met Google Places en Google Local kon je je bedrijf ‘op de kaart van Google’ zetten. Letterlijk! Formulier invullen en klaar. Maar meer dan een vermelding van de naam was het echter niet, er werd geverifieerd of het adres wat je had opgegeven ook daadwerkelijk jouw adres was, Dat was alles. Wijzigingen kon je aan Google doorgeven, die deze doorvoerden op de kaart.
Vanaf het allereerste ontstaan van de bedrijfsvermeldingen is Google echter aan het sleutelen geweest aan de wijze waarop bedrijven worden vermeld. Het werd door de jaren heen steeds uitgebreider en de laatste naam ‘Google Mijn Bedrijf’ leek een prima naam, maar die naam kwam eigenlijk dwars te liggen op Google’s filosofie om de zoekende gebruiker centraal te stellen en niet degenen die zich als leverancier aanbieden.
Daarnaast streeft Google naar eenvoud. Bij dit alle past ‘Google Bedrijfsprofiel’ beter. Het is een stuk neutraler!
Toenemende rol voor Google Bedrijfsprofiel
De rol die Google Bedrijfsprofiel speelt in de zoekresultaten groeide eveneens gedurende de jaren. In de beginjaren van Google Mijn Bedrijf en diens voorgangers werden de bedrijfsvermeldingen uitsluitend weergegeven in Google Maps, maar al enige tijd zijn de bedrijfsvermeldingen al zichtbaar in Google Zoeken. Als je nu gaat kijken, dan staan ze standaard al gelijk ná de betaalde advertenties en nog vóór de gewone zoekresultaten. In Google Maps komen de bedrijfsvermeldingen eigenlijk standaard naar voren.
Hoe kan jouw bedrijf profiteren van een vermelding?
Met de wetenschap dat standaard in Google Zoeken nu direct ná advertenties drie vermeldingen vanuit Google Bedrijfsprofiel komt, dan moet jij willen dat jouw bedrijf daar bij staat en wel graag op de eerste plaats! Dat kan!
Om dat te bereiken moet je ervoor zorgen dat jouw Google Bedrijfsprofiel zo actief mogelijk is. Het moet voor Google duidelijk uitstralen dat je een up and running bedrijf bent. Als eerste zul je uiteraard ervoor moeten zorgen dat de uitgangspositie goed is. De eerste gegevens moeten correct gevuld zijn. Daarna komt de periode van permanent actief zijn in de vorm van foto’s en posts plaatsen, maar ook producten of menu´s en actief werven van en reageren op reviews van klanten. Dit alles moet zeer consequent en planmatig gebeuren.
Google Bedrijfsprofiel service
Of je het nou Google My Business, Google Mijn Bedrijf of Google Bedrijfsprofiel noemt, wij kunnen je helpen! Wij weten hoe je om moet gaan met Google Bedrijfsprofiel. We hebben voor diverse soorten van bedrijven pakketten samengesteld om jouw profiel op te zetten en te onderhouden. Vanzelfsprekend maken we maatwerk voor een specifieke situatie.
Lees hier alles over onze pakketten.
Vragen of onduidelijkheden? Bel of mail gerust. We denken graag met je mee.