Google verbetert continue haar algoritmen en haar zoekmechanismen. Dat is niets nieuws. Veel van die aanpassingen en verbeteringen worden niet openbaar en zeggen de gewone man niks, maar soms gebeuren er grote dingen. Die worden door Google wel gecommuniceerd en krijgen een ‘officiële’ projectnaam. De laatste daarvan was de BERT update die in oktober 2019 werd aangekondigd. De aankomende update is de MUM update. Als website-eigenaar vraag je je nu terecht af: ‘Wat betekent de Google MUM update voor een WordPress website?’.
Wat is de Google MUM update?
De Google MUM update is een door Google geplande update van hun zoek- en result mechanisme wat enorm grote gevolgen gaat hebben voor de manier waarop we gaan zoeken, waarop we resultaten terugkrijgen en voor de ranking van jouw website, Heb je een website? Dan is het van het grootste belang om je hierin te verdiepen.
De afkorting MUM staat voor Multitask Unified Model.
In de naam zit het multimodaal opgesloten, wat betekent dat informatie in tekst, afbeeldingen en video in een geüniformeerd model wordt samengevoegd. Een zoekvraag in tekst wordt aangehouden tegen alle inhoud die Google rijk is. Of dat nou video’s zijn of afbeeldingen. Alles kan als zoekresultaat worden getoond. Mediarijk!
Daar komen twee bijzondere kenmerken bij:
1) een zoekopdracht kan ook bijvoorbeeld met het uploaden van een foto worden gestart en
2) er gaat gezocht worden over 75 talen. Alle opgeslagen informatie, in welke taal dan ook, komt beschikbaar in de zoekresultaten!
Keyword stuffing en oppervlakkige inhoud zijn verleden tijd
Kwam je in de begintijd van Google nog bovenaan in de ranking te staan door 100 keer in wit op een witte achtergrond jouw keyword te zetten, het zogenaamde keyword stuffing dan kun je dat soort trucs vanaf MUM totaal vergeten. Dit gedrag strafte Google al langer af, maar is met MUM totaal uit den boze.
Google is in staat om de inhoud van een tekst te beoordelen op consistentie en toegevoegde waarde. Google ziet verbanden tussen alle delen van jouw teksten en vergelijkt jouw inhoud die met soortgelijke pagina’s. Op basis daarvan wordt jouw tekst van een kwaliteitsstempel voorzien. Kwalitatief goede pagina’s scoren beter dan pagina’s met een oppervlakkige inhoud.
Integratie tekst, afbeeldingen, video en geluid
Eén van de belangrijkste doelen van de MUM update is om een verregaande integratie te maken tussen tekst, afbeeldingen, video en geluid. Een vraag aan Google kan dus straks bijvoorbeeld gesteld worden door het uploaden van een foto en Google’s antwoord kan een link naar een podcast en een video zijn.
Google begrijpt je beter
Door een hogere mate van integratie tussen alle soorten van opgeslagen data, aangevuld met een belangrijke toename van de intelligentie van de zoekmachine kan, Google de vraagsteller makkelijker begrijpen. Hierdoor kunnen de antwoorden van Google ook beter en diverser worden.
Informatie uit 75 talen
Google bewaart teksten in haar indexen in de taal waarin Google die gevonden heeft. Jouw zoekopdracht in het Nederlands zal meestal ook met Nederlandstalige links worden beantwoord. OK, er komen zou nu en dan ook Engelstalige links voorbij, maar dat kan zijn omdat jouw browser op Engelstalig staat, jouw ip-adres naar ergens buiten Nederland staat of jouw zoekvraag ook in het Engels herkenbaar is. Als je zoekt op ‘Groenteboer plugins voor WordPress’ dan krijg je 100% zeker ook zoekresultaten in andere talen te zien. Maar de zoekresultaten zullen overwegend Nederlands zijn en zeker géén Albanees of Koreaans ondanks het feit dat daar mogelijk het best passende antwoord voor jou staat.
Dát wil de MUM-update voor je gaan oplossen. Je gaat de 100% beste zoekresultaten krijgen, ook al komen die van de andere kant van de wereld in een voor jou onbegrijpelijk taal. Google Translate gaat het voor jou leesbaar maken!
Google Translate
Google Translate omvat momenteel 90 talen waarin en waaruit te vertalen is. Sommige talen zijn goed ontwikkeld in Google Translate, andere nog niet. Voor die laatsten is het een kwestie van tijd voordat om deze een status van perfectie gaan krijgen en dus bruikbaar zijn in de zoekopdrachten. Google gaat namelijk dit translate mechanisme in de zoekvraag en de zoekresultaten gebruiken. In eerste instantie wordt gesproken over een integratie van 75 talen. Jouw vraag in het Nederlands wordt dus tegen mogelijke resultaten in 75 talen aangehouden en jij krijgt de beste antwoorden, los van in welke taal dit is, keurig netjes vertaald.
Praten met een deskundige
De MUM update is de eerste stap naar een andere manier van communiceren met Google. Vandaag tik je enkele zoekwoorden of wellicht een vraag in en krijg je een bak met linkjes waarvan Google denkt dat jouw antwoord daar tussen zit. Op goed geluk ga je alle informatie lezen en zowaar zit er zeker wat bruikbaars bij, maar naarmate de vragen specifieker worden blijf je een gelijke bak met links krijgen waaruit je het mag uitzoeken. De Google MUM update moet daar dus op termijn verandering in gaan brengen. Dan wordt de communicatie gelijk aan het praten met een terzake kundige over jouw vraag.
Voorbeeld van een dialoog met Google
Er circuleren wat leuke voorbeelden op het internet over hoe de communicatie met Google zal gaan verlopen. Zoals onderstaand voorbeeld eruit ziet kunnen we ons ook voorstellen dat alle devices in huis gebruikt kunnen gaan worden en dat de vraagstelling via Google Home in een dialoog met Google Home plaatsvindt.
Gebruiker: Wanneer eindigde de Tweede Wereldoorlog?
Google: Dat is per land en deel van de wereld verschillend. Waar bedoel je?
Gebruiker: In Nederland? Heb je foto’s van de capitulatie?
Google: Hier zijn afbeeldingen van Prins Bernhard in Hotel de Wereld.
Gebruiker: Wanneer vond dit plaats?
Google: Volgens Wikipedia gaat de capitulatie in op 5 mei 1945 om 08:00.
Gebruiker: Is er videomateriaal van?
Google: Ja. Ik heb een korte video van de onderhandelingen.
Gebruiker: Laat zien.
Google: Zal ik direct naar opnamen van de gesprekken skippen?
Gebruiker: Ja
Google: *Opent YouTube-video en begint op 0:01:38*
Stel je vraag met een foto
Stel je voor: je bent een ervaren bergwandelaar / bergbeklimmer en je hebt inmiddels de beklimming van de Zugspitze in het zuiden van Duitsland achter de rug. Jouw volgende geplande beklimming is de Mont Blanc in Frankrijk. Je wilt weten of de schoenen die je op de Zugspitze gebruikte geschikt zijn voor de Mont Blanc. In de ‘mensenwereld’ zou je dat aan een college beklimmer vragen, maar nu maak je een foto van jouw schoenen, upload die naar Google en vraag of deze schoenen geschikt zijn. Google vindt een artikel in het Frans met antwoorden op deze vraag en geeft jou vervolgens aan wat er benodigd is op de Mont Blanc en vertelt jou dat jouw materiaal volstrekt ontoereikend is.
Gevraagd naar suggesties geeft Google je wat voorstellen onder meer in Google Shopping. Tevens worden blogitems getoond en video suggesties gedaan.
Wat betekent de Google MUM update voor een WordPress website?
Eerlijk gezegd betekent de MUM update voor een WordPress net zo veel als voor iedere andere website. Het mooie is echter dat er voor WordPress perfecte tools bestaan om jouw site écht klaar te maken voor De Google MUM update. Daarbij wordt héél véél van jou verwacht. Immers ontstaat zinnige content niet vanzelf. Daar zul je iets voor moeten doen! Dagen lang onderzoek doen en tekst schrijven die er toe doet.
Wat er eigenlijk gaat gebeuren met jouw site valt nu nog niet te voorspellen. Zeker is wel dat Google véél méér kwalitatieve content van je gaat verwachten zoals gezegd. Heb je momenteel een goed scorende website, maar de kwaliteit van de content is matig? Ga dan nu als een malle aan de slag en verbeter de content van jouw website, start een YouTube kanaal en spreid jouw kennis. Doe je dit niet? Prima, maar jouw site gaat onherroepelijk wegzakken in de ranking.
Perfect artikel
Dit artikel kun je als een voorbeeld zien hoe een kwalitatief en inhoudelijk rijk artikel er voor Google uit moet gaan zien. Let vooral bijvoorbeeld op de structuur: één H1 kop en meerdere H2 koppen om aan Google makkelijk duidelijk te maken hoe het artikel is opgebouwd. De lengte van het artikel is naar de maatstaven voor Google perfect.
Hulp nodig?
Weet je niet wat je nu moet gaan doen? Hoe je moet beginnen en welke stappen je moet gaan zetten? Neem contact op met ons. Het klinkt arrogant, maar wij weten het wel!
Wat zegt Google?
Kijk hier wat Google zelf zegt over de Google MUM update: https://blog.google/products/search/introducing-mum/