Social media werden alom geroemd om beter te kunnen scoren in Google. Maar is dat ook zo?
Het antwoord is niet in éénduidig en voor alle social media in één keer te geven.
Ook wij hebben in het verleden aan onze klanten het advies gegeven om maar veel op Facebook en Twitter te plaatsen om beter vindbaar te zijn. In de tweet vooral een link opnemen naar de site deed wonderen. Er was een periode dat een tweet eerder en hoger in de zoekresultaten stond als het artikel op de site waar het naar verwees. Die tijd lijkt echter voorbij. Een simpel testje toont dat aan: kopieer de volledige tekst van een Facebook-post van twee weken geleden maar eens in Google. Wat is het resultaat? De post is niet of nauwelijks terug te vinden in Google. Ergo: voor het opbouwen van Google vindbaarheid zijn Facebook en Twitter dus ‘uit’.
Dat geldt echter niet voor Google+ en Youtube. Iets daarop gepost verschijnt in ‘no-time’ in de zoekresultaten van Google. Natuurlijk: dat zijn hun eigen producten!
Om online marketing te kunnen doen is het dus van een uitermate groot belang om te kijken welke kanalen worden ingezet. Klassieke truuks uit het verleden werken (gelukkig) niet meer. Het gaat om de écht content, de échte inhoud!
Met onze BlogPlanner én ons specialisme in het beter laten scoren van Joomla websites in Google gooien we momenteel hoge ogen. Longtail zoekwoorden die voor onze opdrachtgevers belangrijk zijn schieten met onze aanpak omhoog in de zoekresultaten.