Op welke zoektermen wil ik gevonden worden?

ZoektermenAls een klant tegen mij zegt: ‘ik wil beter gevonden worden op Google’, dan komt steevast mijn vraag terug: ‘op welke zoekwoorden dan?’. Vaak is het dan heel stil aan de andere kant van de lijn, want die vraag blijkt best ingewikkeld te zijn en is sowieso onverwacht.

Eenmaal met de ‘opdracht’ terug om een lijst van zoektermen te gaan maken, blijkt dat tóch érg lastig te zijn. Er moet bedacht worden op welke manier een Google-gebruiker gaat zoeken, waardoor ie uiteindelijk potentieel klant en later klant wordt.

Longtail zoekwoorden
Longtail zoektermen bestaan uit drie of meer zoekwoorden waarmee je specifieker definieert wat je te bieden hebt. Op meerdere zoektermen is in Google minder concurrentie om op de eerste pagina te komen en Google-gebruikers blijken steeds vaker meerdere zoekwoorden in te geven om te zoeken. Door te zoeken op ‘witte Adidas volleybalschoenen’ kom je sneller bij je doel uit als op ‘volleybalschoenen’ alleen.

Hulpmiddelen
De zoektocht naar de zoekwoorden en zoektermen begint natuurlijk bij het naspeuren van de eigen teksten van bijvoorbeeld de missie, visie, elevatorpitch, productbeschrijvingen en dergelijke. Aansluitend kan de zoekwoordenplanner vanuit Google AdWords behulpzaam zijn (https://adwords.google.nl/KeywordPlanner), maar ook Seorch.eu (http://seorch.eu/html/google-suggest-checker.html) kan ideëen geven.

SchuurpapierDe laatste mogelijkheid om zoekwoorden en zoektermen te verzamelen is Google zelf. Tik maar eens ‘schuurpapier’ in in Google en kijk maar eens aan de onderkant van de pagina. Daar geeft Google je allerlei gratis zoekwoorden- en zoektermentips.

 
Call Now Button